Tentoonstelling Ricardo Brey in Museum De Domijnen

Google Maps

Met trots presenteert Museum De Domijnen vanaf 10 februari 2019 een tentoonstelling met recent werk van de Cubaanse kunstenaar Ricardo Brey (Havana, 1955). Het is de eerste solotentoonstelling van deze kunstenaar in Nederland sinds vijftien jaar. In Brey’s recente tekeningen, sculpturen en foto-gerelateerde werken komen zijn interesse in existentiële thema’s, ecologie en mystieke tradities samen.

Ricardo Brey
Brey wordt internationaal tot één van de meest vooraanstaande hedendaagse kunstenaars gerekend. Zijn werk richt zich onder meer op de verhouding van de mens tot de natuur, op culturele identiteit en op de interactie tussen verschillende culturen en religies.

Brey nam in 1981 deel aan de roemruchte tentoonstelling Volumen I in het Centro de Arte Internacional in Havana – een tentoonstelling die synoniem werd met de opkomst van een nieuwe generatie avant-gardistische kunstenaars in Cuba na de Revolutie; een ontwikkeling die ook wel is betiteld als de ‘Cubaanse Renaissance’. Brey woonde lange tijd in Havana en vestigde zich in 1991 in Gent.

Sinds zijn deelname aan de door Jan Hoet samengestelde Documenta IX in Kassel (1992) was Brey’s werk te zien in talloze instellingen in Europa en daarbuiten. Het SMAK wijdde in 2006 een solotentoonstelling aan deze kunstenaar, net als recentelijk het Museo Nacional de Bellas Artes in Havanna (2014). In 1998 ontving Brey de cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap, evenals een Guggenheim Fellowship for installation art and sculpture. In 2015 presenteerde het M Hka in Antwerpen op drie locaties een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in België. Hetzelfde jaar was Brey met een omvangrijke presentatie vertegenwoordigd op de 57ste Biënnale van Venetië.

Brey in Nederland
Ook in het Nederlandse kunstenlandschap is Ricardo Brey geenszins een onbekende. In 1996 organiseerde het toenmalige Kunstcentrum Sittard een tentoonstelling van Brey’s werk, en in 2004 presenteerde het GEM in Den Haag een retrospectief van de kunstenaar. In 2017 verwierf de gemeente Sittard-Geleen twee belangrijke werken van Brey, die onlangs gepresenteerd werden in de tentoonstelling Eén. Recente aanwinsten voor de collectie hedendaagse kunst.

Recent werk
In zijn meest recente werk houdt Brey zich bezig met Europese tradities in de kunst, de geschiedenis van filosofie en religie. Zoals de historische avant-garde in de twintigste eeuw de moderne kunst ontwikkelde op basis van de kunst van Brey’s Afrikaanse voorouders, zo tracht de kunstenaar met zijn Afro-Cubaanse achtergrond via een interpretatie van de Europese Gotiek een nieuwe a-historische, mondiale en inclusieve nieuwe kunstvorm te ontwikkelen. Een omkering van het primitivisme in twintigste-eeuwse kunst.

Adrift
Vanaf 2000 besloot Brey zich niet langer te richten op het produceren van individuele werken, maar zich te concentreren op het ontwikkelen van omvangrijke, inhoudelijk samenhangende projecten en series. Na de deelname aan de Biënnale van Venetië ontwikkelde Brey het concept voor het project Adrift (2015-heden), dat op dit moment nog steeds een haast onuitputtelijke bron vormt. Het project bezit een sterk existentiële dimensie en is gericht op het brengen van veranderingen en breuken binnen het werk van de kunstenaar. Brey maakt in deze heterogene groep werken schijnbaar grote sprongen tussen verschillende media, technieken, formaten en onderwerpen. Tot nu toe resulteerde Adrift in omvangrijke groepen werken die fotografische elementen incorporeren, tekeningen op zeer groot en op uiterst klein formaat, evenals uiteenlopende nieuwe sculpturen.

Internationale samenwerking
In 2019 zullen verschillende musea en instanties elk delen uit Adrift tonen. In het voorjaar van 2019 vinden solo’s plaats in Museum hedendaagse kunst De Domijnen in Sittard en bij Alexander Gray Associates in New York. Vanaf december 2019 presenteert het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen een solo van Brey. De tentoonstelling in Sittard is vooral gericht op de foto-gerelateerde werken die deel uitmaken van Adrift. In deze installaties gebruikt de kunstenaar in opdracht vervaardigde fotografie als vertrekpunt, om deze samen te voegen met sculpturale elementen, teken- en schilderkunst. De werken hebben veelal de mondiale ontbossing en klimaatverandering tot onderwerp. Naast de foto-gerelateerde werken wordt een selectie andere werken uit het project Adrift gepresenteerd, waaronder tekeningen en nieuwe sculpturen. Veel van de werken zijn vervaardigd ter gelegenheid van de tentoonstelling en hier voor het eerst te zien.

De tentoonstelling wordt gedocumenteerd in een uitvoerige publicatie die de verschillende onderdelen binnen het project Adrift belicht. Deze door Museum De Domijnen geïnitieerde publicatie, die een samenwerking vormt met het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen en uitgeverij MER in Gent, zal in september 2019 worden gepresenteerd.

https://www.dedomijnen.nl/tentoonstellingen/expositie/ricardo-brey/

Photocredits:
Ricardo Brey, Western Canon, 2018 (detail)

wood, carved wood, cast, tiles, stones and light bulbs, 50 x 17 x 74 cm
Photo Isabel Perera, Gent
Courtesy Alexander Gray Associates, New York
© Ricardo Brey/Artists Rights Society (ARS), New York

Ricardo Brey, Mono-no-aware, 2016
Photography printed on paper, silver aged metallic paper, mirror, metal and coins on canvas board, 50 x 70 x 2 cm
Photo Isabel Perera, Gent
Courtesy Alexander Gray Associates, New York
© Ricardo Brey/Artists Rights Society (ARS), New York

Share
Meer informatie

Contactgegevens

Museum De Domijnen

Ligne 5
6131 MT Sittard

Meer foto's




Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeVisit Us On LinkedinCheck Our Feed